Assignment 2 UBM : Sunnah Nabi di dalam hidup kita.

Wah.. Terujanyer ada assigment baru dari UBM. Assignment 1 aku dpat dekan dari UBM. Hehehe... Bangge Awokk! Kali nie kene wat btul2 jugak.. Prof suke yg kreatif tapi bab-bab agama nie aku nie kureng skit tapi tau jugak lar kan.. Islam tiang agama! Walaweh.. Hehehe.. Meh dengar aku citer skit tentang sunnah nabi dalam hidup kita.. Memang banyak tapi assignment kali nie nak 3 daripadanyer.. Aku akan kongsi sedikit apa yang aku tau.. Hehe..

Klik SINI untuk buat tugasan ini.

Nama : azwanyrazak

Lecturer Name : Eman - Kyerull - Hasif - Lan - Zul - TH - Azmir (hye prof!)

Submission Date : 21 April 2011 - 11:59PM

Tajuk : Sunnah Nabi.

Tugas : Nyatakan 3 Sunnah Nabi yang anda tahu dan hurai
kan dengan lengkap apakah kebaikan sunnah2 tersebut terhadap pengamalnya.

Nabi SAW pernah bersabda ; “Barang siapa yang mengikuti sunnahku, bererti dia cinta kepadaku. Dan barang siapa yang cinta kepada ku, maka akan masuk syurga bersamaku.”

Sebenarnya banyak kebaikan dan kelebihan jika kit

a mengamalkan sunnah. Ulama' berkata, pada setiap amalan sunnah itu ada keberkatan. Siapa amal sunnah, dia akan mendapat 2 keuntungan. Apa keuntungan itu?

  1. Pahala yang berlipat ganda
  2. Keberkatan.

3 contoh Sunnah Nabi di dalam kehidupan kita.

1. Cara Minum dan Makan mengikut Sunnah Nabi.


  • Cara Minum
-------> Minum mengikut sunnah dapat menghindarkan diri daripada mendapat pelbagai penyakit termasuklah lelah. Berikut ialah adab minum yang diaja
r oleh Nabi Muhammad SAW.

a) Gelas atau cawan hendaklah dipegang dengan tangan kanan
b) Bacalah ” Bismillah”
c) Minum dengan tiga nafas
d) Minum dalam keadaan duduk
e) Jangan bernafas kedalam air. Setiap kali berhenti minum arahkan pernafasan ketempat lain.
f) Setiap kali berhenti minum (pada setiap penafasan) bacalah Alhamdullilah
g) Jika tidak ada tempat untuk duduk adalah diharuskan minum sambil berdiri
h) Minum dari baki air yang telah diminum oleh orang lain. Hadis menyatakan bahawa saki baki air minuman seseorang Islam adalah ubat untuk penyakit
i) Jangan terus minum selepas dari melakukan persetubuhan ataupun setelah selesai mengerjakan kerja- kerja berat.


  • Cara Makan
-----> Makan mengikut sunnah dapat membantu penghadaman makanan yang lancar.

a) Memulai makan dengan mengucapkan Bismillah. Berdasarkan hadits Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam: “Apabila salah seorang diantara kalian hendak makan, maka ucapkanlah: ‘Bismilah.’ Dan jika ia lupa untuk mengucapkan Bismillah di awal makan, maka hendaklah ia mengucapkan ‘Bismillahi Awwalahu wa Aakhirahu (dengan menyebut nama Allah di awal dan diakhirnya).’” (HR. Daud Dishohihkan oleh Syaikh Al Albani dalam Shohih Ibnu Majah: 3264) b) Hendaknya mengakhiri makan dengan pujian kepada Allah. Sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam: “Barangsiapa telah selesai makan hendaknya dia berdo’a: “Alhamdulillaahilladzi ath’amani hadza wa razaqqaniihi min ghairi haulin minni walaa quwwatin. Niscaya akan diampuni dosanya yang telah lalu.” (HR. Daud, Hadits Hasan)

Inilah lafaznya,

الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي أَطْعَمَنِي هَذَا وََرَزَقَنِيهِ مِنْ غَيْرِ حوْلٍ مِنِّي وَ لاَ قُوَّةٍ

“Segala puji bagi Allah yang telah memberi makan ini kepadaku dan yang telah memberi rizki kepadaku tanpa daya dan kekuatanku.”

Atau bisa pula dengan doa berikut,

الْحَمْدُ لِلَّهِ حَنْدًا كثِيراً طَيِّباً مُبَارَكاً فِيهِ غَيْرَ (مَكْفِيٍّ وَ لاَ) مُوَدَّعٍ وَ لاَ مُسْتَغْنَيً عَنْهُ رَبَّناَ

“Segala puji bagi Allah dengan puja-puji yang banyak dan penuh berkah, meski bukanlah puja-puji yang memadai dan mencukupi dan meski tidaklah dibutuhkan oleh Rabb kita.” (HR. Bukhari VI/214 dan Tirmidzi dengan lafalnya V/507) c)

Hendaknya makan dengan menggunakan tiga jari tangan kanan. Hadits Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam: “Sungguh Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam makan dengan menggunakan tiga jari.” (HR. Muslim, HR. Daud)

d) Hendaknya menjilati jari jemarinya sebelum dicuci tangannya. Sebagaimana sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam: “Apabila salah seorang diantara kalian telah selesai makan maka janganlah ia mengusap tangannya hingga ia menjilatinya atau minta dijilati (oleh Isterinya, anaknya).” (HR.Bukhari Muslim)

e) Apabila ada sesuatu dari makanan kita terjatuh, maka hendaknya dibersihkan bagian yang kotornya kemudian memakannya. Berdasarkan hadits Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam: “Apabila ada sesuap makanan dari salah seorang diantara kalian terjatuh, maka hendaklah dia membersihkan bagiannya yang kotor, kemudian memakannya dan jangan meninggalkannya untuk syaitan.” (HR. Muslim, Abu Daud)

f) Hendaknya tidak meniup pada makanan yang masih panas dan tidak memakannya hingga menjadi lebih dingin, hal ini berlaku pula pada minuman. Apabila hendak bernafas maka lakukanlah di luar gelas, dan ketika minum hendaknya menjadikan tiga kali tegukan. Sebagaimana hadits dari Ibnu Abbas Radhiyallahu’anhu: “Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam telah melarang untuk menghirup udara di dalam gelas (ketika minum) dan meniup di dalamnya.” (HR. At Tirmidzi)

g) Hendaknya menghindarkan diri dari kenyang yang melampaui batas. Berdasarkan sabda Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam: “Tidak ada bejana yang diisi oleh manusia yang lebih buruk dari perutnya, cukuplah baginya memakan beberapa suapan sekedar dapat menegakkan tulang punggungnya (memberikan tenaga), maka jika tidak mau, maka ia dapat memenuhi perutnya dengan sepertiga makanan, sepertiga minuman dan sepertiga lagi untuk bernafasnya.” (HR. Ahad, Ibnu Majah)

h) Makan memulai dengan yang letaknya terdekat kecuali bila macamnya berbeda maka boleh mengambil yang jauh. Hadits Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam: “Wahai anak muda, sebutkanlah Nama Allah (Bismillah), makanlah dengan tangan kananmu dan makanlah dari apa-apa yang dekat denganmu.” (HR. Bukhari Muslim)

i) Hendaknya memulai makan dan minuman dalam suatu jamuan makan dengan mendahulukan (mempersilakan mengambil makanan terlebih dahulu) orang-orang yang lebih tua umurnya atau yang lebih memiliki derajat keutamaan.

j) Ketika makan hendaknya tidak melihat teman yang lain agar tidak terkesan mengawasi.

k) Hendaknya tidak melakukan sesuatu yang dalam pandangan manusia dianggap menjijikkan.

l) Jika makan bersama orang miskin, maka hendaklah kita mendahulukan mereka.




2. Solat.


-------> Semua muslim mengaku mencintai nabinya dan suka mengamalkan sunnah nabi. Ttp kebanyakan kita tdk memahami kaedah mengamalkan sunnah dgn betul. Maka kita lihat ramai orang yg mengamalkan sunnah yg kecil dan meninggalkan sunnah yg lebih besar dan lebih utama.

1. BERDIRI MENGHADAP KIBLAT

· Seseorang itu wajib berdiri betul/berdiri tegak kecuali dlm keadaan2 yg tertentu.

· Mghadap kiblat adalah salah satu rukun solat. Solat tdk sah jika tdk mghadap kiblat.

· Wajib mghadap tepat ke arahnya jika seseorang berada berhampiran kaabah. Jika berada jauh drpnya, hanya disyaratkan mghadap ke arahnya.

· Jika seseorang tersilap slps berusaha utk mengetahui arah kiblat, solatnya tetap sah dan tdk wajib mengulangi solat.

· Jika sedang bersolat, seseorang dtg mberitahu arah kiblat yg sebenar, dia wajib menghadap ke arah itu dgn segera dan solatnya sah.


2. MENGHADAP SUTRAH

· Ramai umat Islam yang mengabaikan sutrah (penghadang) ketika solat, sedangkan perkara ini dituntut oleh agama. Sehingga sebahagian ulama mengatakan ianya adalah wajib. Antara ulama yang berpendapat wajib mengadakan sutrah ini ialah al-Syeikh Nasiruddin al-Albani. Namun insyaallah pendapat yang lebih kuat dalam hal ini adalah pendapat kebanyakan ulama yang mengatakan sunat, pendapat inilah yang dipilih oleh al-Syeikh Muhammad Soleh bin Uthaimin. Jumhur ulama yang mengatakan sunat berdalilkan dengan hadith yang diriwayatkan oleh Ibn 'Abbas ra. :

Maksudnya : "Bahawasanya Nabi saw pernah bersembahyang di Mina, tanpa ada sutrah." (al-Bukhari)

· Baginda pernah bersabda :

Maksudnya : "Jika dia tidak dapati sesuatu (untuk jadikan sutra), maka hendaklah dia gariskan (buatkan) satu garisan."

· Nabi saw bersabda :

Maksudnya : "Bersutrahlah kamu di dalam solat walaup

un dengan sebilah anak panah." (Khulasah hadith : Hasan, al-Baghawi di dalam Syarh al-Sunnah)

· Dengan itu, solat yg dilakukan di bahagian tgh masjid dan berjauhan dgn dinding atau tirai adalah perbuatan org yg lalai dgn perintah Rasulullah saw.


3. NIAT

· Niat adalah salah satu rukun solat. Ia dilakukan dgn cara memastikan dalam hati solat apakah yg ingin didirikan sama ada solat sunat atau solat fardhu.

· Melafazkan niat dgn lidah pula adalah bercanggah dgn sunnah Nabi. Hal ini tdk pernah disebut oleh seorang pun di kalangan pengikut imam-imam mazhab yg masyur termasuk imam Syafie.

· Niat adalah perbuatan hati. Tidak disunnahkan bagi seseorang jika hendak melaksanakan suatu ibadah untuk mengucapkan atau melafazkannya. Allah mengetahui apa yang ada dalam qalbu setiap orang.


4. TAKBIRATULIHRAM

· Dimulakan dgn lafaz ‘Allahuakbar’ dan merupakan salah satu rukun solat.

· Kedua2 tangan hendaklah diangkat ketika bertakbir. Dibolehkan mengangkatnya sebelum atau selepas takbir. Semua itu ada dlm sunnah.

· Ketika mengangkat tangan, jari-jemari hendaklah direnggangkan sedikit. Kedua2 belah tapak tangan hendaklah diletakkan sejajar dgn kedua2 bahu.

· Perbuatan sesetengah org yg mengangkat tangan ke paras telinga dan menyentuhnya adalah tiada dlm sunnah.


5. MELETAKKAN TANGAN KE DADA

· Kedua2 belah tangan hendaklah diletakkan di atas dada, dlm keadaan tangan kanan berada di atas tangan kiri. Ia adalah sunnah nabi.


6. MEMANDANG TEMPAT SUJUD

· Hendaklah menumpukan pandangan ke tempat sujud dan tdk boleh memandang ke kiri, ke kanan atau memandang ke langit.


7. MEMBACA DOA IFTITAH/ISTIFTAH

· Hendaklah memulakan bacaan dlm solat dgn doa istiftah spt yg dilakukan oleh nabi saw.

· Terdapat byk doa istiftah yg diterima drp nabi saw.


8. MEMBACA TA’AWWUZ

· Bacaan ta’awwuz hendaklah dibaca slps doa istiftah sbg meminta perlindungan kpd Allah.

· Bacaan ini boleh dilakukan dgn pelbagai cara. Antaranya: a’uzubillahi minasyaitonirrajim (aku berlindung kpd Allah drp syaitan yg direjam)


9. MEMBACA AL-FATIHAH

· Hendaklah membaca basmalah (Bismillahirrahmanirrahim) dgn suara perlahan sama ada dlm solat yg dibaca secara jahar(kuat) atau sirr(perlahan).

· Bacaan basmalah termasuk sebahagian drp surah al-Fatihah.

· Membaca surah al-Fatihah adalah salah satu rukun solat dan mestilah membacanya dgn sempurna. Sesiapa yg meninggalkan membacanya tdk sah solat.

· Disunatkan membaca ayat demi ayat dan berhenti di setiap waqaf ayat sptmana yg dilakukan oleh Rasulullah saw. Nabi saw tdk terus menyambung bacaan dgn ayat yg berikutnya.


10. MEMBACA SURAH

· Selepas membaca Fatihah, disunatkan membaca satu surah atau sebahagian surah lain pada 2 rakaat yg pertama.

· Panjang atau pendeknya surah itu berbeza dlm setiap solat. Disunatkan membaca surah yg lbh panjang ketika solat subuh berbanding dgn solat fardhu yg lain. Ketika solat malam, sunnah membaca surah yg lbh panjang berbanding semua solat fardhu. Sunnah juga memanjangkan bacaan surah pd rakaat pertama berbanding rakaat kedua.

· Bagi 2 rakaat terakhir pula (kadangkala sunnah mbaca surah lain slps Fatihah dlm 2 rakaat terakhir), disunatkan membaca lbh pendek berbanding 2 rakaat pertama.


11. RUKU'

· Setelah selesai membaca surah, dia hendaklah diam seketika sekadar menarik nafas. Kemudian mengangkat kedua2 belah tgnnya spt takbiratullihram. Bertakbir (menyebut Allahuakbar) itu hukumnya wajib.

· Kemudian barulah rukuk. Ini adalah rukun solat. Ketika rukuk, kedua2 belah tapak tgn hendaklah di atas kedua2 lutut. Jari-jemari hendaklah direnggangkan sehingga ia kelihatan seolah2 memegang erat kedua2 lututnya.

· Tulang belakang hendaklah diluruskan dan diratakan sehingga jika disiram air ke atasnya, pasti air tdk mengalir ke bawah.

· Tidak boleh mendongak atau menundukkan kepala, ttp hendaklah diratakan sama dgn tulang belakang.

· Kedua2 belah siku dan lengan hendaklah dijarakkan dgn tubuh.

· Ada beberapa zikir yg dibaca ketika rukuk, antaranya: Subhana rabbiyal ‘azim (3x atau lebih). · Seelok2nya seseorang hendaklah menyamakan antara waktu rukuk, i’tidal, sujud dan duduk antara dua sujud. Jika dia memanjangkan rukuk, sunnah juga dia memanjangkan i’tidalnya. Begitulah seterusnya.

· Tidak dibenarkan membaca ayat quran ketika rukuk dan sujud.


12. I’TIDAL

· Ini adalah rukun solat. Hendaklah menegakkan tulang belakang slps bgn drp rukuk.

· Bacaan yg dibaca ialah Sami’Allahu liman hamidah dan kedua2 belah tgn hendaklah diangkat sbgaimana takbiratulihram.

· Kemudian berdiri tegak dan membaca Rabbana wa lakalhamd. Terdapat juga bacaan lain yg lbh panjang.


13. SUJUD

· Sujud adalah rukun solat. Ketika turun utk sujud, hendaklah menurunkan tangan terlebih dahulu sebelum lutut. Ini adalah perintah dan amalan rasulullah. Baginda melarang sujud spt unta, iaitu menurunkan lutut sebelum tapak tangan.

· Jari-jemari hendaklah dirapatkan dan lurus ke arah kiblat.

· Kedua2 belah tapak tangan hendaklah diletakkan sejajar dgn bahu (kadangkala boleh juga meletakkannya sejajar dgn telinga).

· Kedua2 belah siku hendaklah diangkat supaya tdk terkena lantai kerana keadaan itu menyamai perbuatan anjing.

· Seseorang wajib mengenakan 7 anggota sujud ke lantai iaitu, dahi & hidung, kedua2 belah tapak tgn, kedua2 belah lutut, dan hujung kedua2 belah kaki.

. Antara bacaan yg diriwayatkan ketika sujud ialah Subhana rabbiyal a’la (3x atau lebih).

· Sunat memperbanyakkan doa ketika sujud kerana antara sebab doa dimakbulkan ialah berdoa ketika sujud.


14. IFTIRASY (ANTARA DUA SUJUD) & IQ’AA (MENEGAKKAN KEDUA2 BELAH KAKI)

. Duduk antara dua sujud adalah rukun solat.

· Ketika bgn drp sujud, dia hendaklah mengangkat kepala sambil bertakbir (mengucapkan Allahu akbar). Kemudian duduk dlm keadaan tenang.

· Hendaklah duduk di atas kaki kiri yg disimpuhkan. Kaki kanan hendaklah ditegakkan dan jari-jemari kaki kanan dirapatkan dan lurus ke arah kiblat.

· Boleh juga duduk Iq’aa, iaitu dgn menegakkan dan merapatkan kedua2 belah kaki, jari-jemarinya rapat dan lurus ke arah kiblat, kemudia duduk di atas tumitnya.

· Antara bacaan yg dibolehkan ialah Allahummaghfirli warhamni wajburni warfa’ni wa’aafini warzukni. Boleh juga membaca rabbighfirli rabbighfirli….

· Kemudian wajib sujud utk kali kedua disertai dgn takbir.


15. ISTIRAHAH

· Wajib bertakbir apabila bgn drp sujud kedua utk meneruskan rakaat yg seterusnya.

· Sebelum bangun, hendaklah duduk sebentar (istirahah) yakni dgn duduk di atas kaki kiri spt duduk antara dua sujud.


16. RAKAAT KE-2

· Pada rakaat kedua, hendaklah melakukan sptmana rakaat pertama, ttp tdk perlu membaca doa istiftah.

· Seelok2nya rakaat ke-2 dilakukan lbh ringkas berbanding rakaat pertama.


17. TAHIYAT AWAL

· Cara duduk tahiyat awal ialah iftirasy (bersimpuh) spt yg telah dijelaskan. Ttp tdk boleh duduk secara Iq’aa.

· Tapak tangan hendaklah diletakkan di atas paha dan lutut. Hujung siku diletakkan diatas paha dan tdk berjauhan dari lambung.

· Semua jari tangan kanan perlu digenggam kecuali jari telunjuk perlu diarahkan ke arah kiblat. Ibu jari mestilah dirapatkan dgn jari hantu. Pandangan mata mesti ditujukan ke arah jari telunjuk.

· Tahiyat awal hukumnya wajib dan terlepas melakukannya hendaklah sujud sahwi.

· Bacaan tahiyat dan selawat adalah seperti yg telah diketahui umum. Bagaimanapun hadis ttg cara bacaan tahiyat sgt byk. Bolehlah mencari rujukannya sendiri.


18. RAKAAT KE-3 & KE-4

· Ketika bangun drp tahiyat awal, seseorang boleh mengangkat kedua2 belah tangannya semasa bertakbir. Begitu juga ketika berdiri utk rakaat yg ke-4.


19. QUNUT NAZILAH

20. TAHIYAT AKHIR

21. MENGUCAPKAN SALAM


3. Tidur.


-----> Di dalam tidur sendiri ada banyak Sunnah.Sebaliknya, jika seseorang tidur cara selain dari cara Nabi SAW,dia hanya akan dapat kerehatan.Kalau bernasib baik, selama 20 tahun mungkin dia dapat mengumpul 20 kilo tahi mata dan menakung 20 liter atau lebih air liur basi.


1. Sebelum dan selepas tidur baca doa tidur. Ramai orang memperlekehkan doa Masnun (doa harian)tapi hakikatnya harga yang Allah swt janjikan adalah syurga.

2. Jangan tidur menghadap kaki arah Qiblat. Ini adalah kedudukan tidur orang yang telah mati.

3. Barangsiapa yang membaca Tasbih Fatimah, sekiranya dia mati malam itu,dia akan dikira sebagai mati syahid. Apa itu Tasbih Fatimah?

Subhanallah 33 X, Alhamdulillah 33 X, Allahuakbar 34 X.

4. Baca 4 Qul tiup ke tapak tangan dan sapu keseluruh badan untuk menghindarkan sihir dan niat jahat manusia.

5. Niat untuk bangun Tahajjud. Sekiranya tidak terjaga, Allah swt akan mengira seolah-olah dia bertahajjud sepanjang malam. Tahajjud adalah sebaik-baik pelindung daripada sihir dan buatan orang.

6. Ambil wudhu sebelum tidur dan Solat Sunat Taubat 2 rakaat.

7. Maafkan semua kesalahan manusia pada kita dan halalkan semua hutang piutang sebelum tidur.Bangun tidur boleh buka fail semula kalau mahu.

8. Tidur cara Rasulullah saw dengan mengiring badan ke kanan dan tapak tangan di bawah pipi.


Banyak lagi Sunnah Nabi saw yang boleh diamal, semuanya mudah untuk dilakukan. Lebih mudah daripada bersolek atau pakai night cream sebelum tidur. Lebih mudah daripada buat senaman ringan sebelum tidur.

Peringatan : Pesan Nabi saw, dilarang tidur meniarap terutama lelaki.Sekiranya tidur dengan kain pelikat, ikat hujung kain supaya tidak menimbulkan fitnah. Tutup aurat ketika tidur.

Kenapa ya? Lelaki yang tidur meniarap, dibawahnya Syaitan/ Jin Betina.Tidur bogel atau tidak menutup aurat akan menghindarkan Malaikat Rahmat dan mengundang makhluk lain. Sekiranya bersetubuh tanpa membaca doa,Syaitan/Jin akan bersama-sama menjamah isteri kita. Kemungkinan besar benih yang masuk bercampur dengan benih-benih Syaitan/ Jin. Jadi jangan marah kalau anak-anak ikut perangai “bapa-bapa angkat” mereka ketika kita bersetubuh dulu.

Sekian.... Siap jugak assignment aku! Fuh! Hehe...

p/s : Semoga prof ceria slalu... Peace!

xoxo
azwanyrazak

3 comments:

Faez Rusni said...

salam ukwah dr sye,,

bnyk info dr cni..x rugi sya singgah cnie,,,
marilah bertukar2 ilmu..
ad nse jmput ke blog sye..
http://faezrusni.blogspot.com/

Heidi Shafiq said...

aku suke bace info yg awk letak ni.. terpegun.. :)

.:Azwany Razak:. said...

faez & heidi : mekacih.. hehe

Click Me!

Hak Cipta Terpelihara Oleh Azwany Razak ^_^ 2009-2013